Amazon har en rekke muligheter for annonsering og er kjent som verdens største e-handelsplattform. Annonsemulighetene til Amazon deles normalt inn i følgende hovedområder:
- Sponsored brands – Denne metoden følger en CPC modell, søkeordsbaserte annonser i søkeresultatene til Amazon (viser inntil 3 produkter)
- Sponsored products – Denne følger også CPC modell, søkeordsbaserte annonser på godt synlige plasser i Amazon
- Store – Gratis «nettbutikk» der du kan vise frem produkter og merkevaren
- Product Display Ads – Display annonser for produkter (ASIN) Plasseres basert på relevans, kategori, interesse m.m
- Display Ads – Vanlige display annonser (ikke muligheter for video)
- Video Ads – Bygge merkevare med synlighet/vise frem produkter (amazon.com, IMDB, Fire TV m.fl)
- Amazon DSP – Programmatiske kjøp med Amazon sin plattform
For å lykkes med annonsering i Amazon sin plattform så er det viktig å ha en tydelig annonsestrategi:
- Sett tydelige mål (*ACOS)
- Velg de rette produktene å markedsføre
- Opprett klare, tydelige og selgende produktsider
Fakta om sponsede produkter på Amazon:
- Søkeordsbasert (automatisk og manuell)
- Prismodeller med CPC og % fee muligheter
- Relativt likt Google Ads
- Kryssbruke søkeord fra Google Ads og Amazon
- Benyttes som regel ROAS modeller
Eksempler på annonsemuligheter
Appendix:
AMS = Amazon Marketing Services
AWS = Amazon Web Services (cloud)
AAP = Amazon Advertising Platform (programmatic/DSP)
ASIN Retargeting = Standard information number (tracking identifier)
ASP = Average Selling Price
(*ACOS – Advertising Cost of sales – hva koster annonseringen)