//mobile menu top items clickable

Amazon Ads

Amazon har en rekke muligheter for annonsering og er kjent som verdens største e-handelsplattform. Annonsemulighetene til Amazon deles normalt inn i følgende hovedområder:

  • Sponsored brands – Denne metoden følger en CPC modell, søkeordsbaserte annonser i søkeresultatene til Amazon (viser inntil 3 produkter)
  • Sponsored products – Denne følger også CPC modell, søkeordsbaserte annonser på godt synlige plasser i Amazon
  • Store – Gratis «nettbutikk» der du kan vise frem produkter og merkevaren
  • Product Display Ads – Display annonser for produkter (ASIN) Plasseres basert på relevans, kategori, interesse m.m
  • Display Ads – Vanlige display annonser (ikke muligheter for video)​
  • Video Ads – Bygge merkevare med synlighet/vise frem produkter (amazon.com, IMDB, Fire TV m.fl)​
  • Amazon DSP – Programmatiske kjøp med Amazon sin plattform

For å lykkes med annonsering i Amazon sin plattform så er det viktig å ha en tydelig annonsestrategi:

  1. Sett tydelige mål (*ACOS)
  2. Velg de rette produktene å markedsføre
  3. Opprett klare, tydelige og selgende produktsider

Fakta om sponsede produkter på Amazon:

  • Søkeordsbasert (automatisk og manuell)
  • Prismodeller med CPC og % fee muligheter
  • Relativt likt Google Ads
  • Kryssbruke søkeord fra Google Ads og Amazon
  • Benyttes som regel ROAS modeller

 

Eksempler på annonsemuligheter

Sponsede produkter amazon ads

Appendix:

AMS = Amazon Marketing Services
AWS = Amazon Web Services (cloud)
AAP = Amazon Advertising Platform (programmatic/DSP)
ASIN Retargeting = Standard information number (tracking identifier)
ASP = Average Selling Price

(*ACOS – Advertising Cost of sales – hva koster annonseringen)