Nå verdifulle kunder via SEM i søkemotoren Bing
Husk Bing Ads hvis du via søk ønsker å få nye kjøpesterke kunder med høy konverteringsgrad
Når det «å Google» er synonymt med å søke i søkemotorer så sier det noe om hvilken posisjon Google har opparbeidet seg. Det er likevel viktig for deg som annonsør å være bevisst den nest største søkemotoren, nemlig Bing.
Bing har i Norge 17% markedsandel av søkemotorene blant alle pc/desktop-brukere. Når vi vet at en forholdsvis stor andel av alle konverteringer skjer på datamaskiner sammenlignet med mobil, så er dette viktig å huske på når man skal planlegge søk-kampanjer. Ukentlig blir det i Norge gjort ca. 17 millioner søk i Bing.
En liten kuriosa-fakta er at i Googles-hjemland, USA, har Bing en andel på hele 36%
Hvem er Bing-brukeren og hvorfor er det viktig å ikke glemme disse brukerne?
Bing-brukerne består av en noe mer voksen og ikke minst kjøpesterk målgruppe enn de som bruker Google. Likevel er halvparten av brukerne under 45 år. En stor andel av brukerne har høyere utdannelse og har en husholdningsinntekt på over 1 million. Dette gir en kjøpesterk målgruppe, og Bing-søkere bruker i snitt 36% mer online.
I tillegg treffer du brukere på Bing som er unike. Klikk du ellers ikke ville ha fått. Hele 31 % av klikkene er unike til Bing-nettverket.
Tall viser i tillegg at jo eldre Bing-brukeren er, jo høyere klikkfrekvens (CTR) er det i snitt. Når man tenker på at de mer voksne/etablerte ofte er det som har mest økonomiske midler sammenlignet med de yngre, så er dette interessant for oss som jobber med Bing Ads.
Årsaken til at Bing vokser
Bing har i Norge hatt en kraftig økning i andelen brukere. I 2005 var det kun 5% som brukte Bing, mens tallet nå altså er hele 17% (andel av pc-brukere).
Årsaken til dette er at Bing som er eid av Microsoft er installert som «default» søkemotor i alle pc`er med operativsystemet Windows 10. I Norge som jo er et velstående land og hvor bytter vi ut pc`en oftere enn i andre land, så er det en høy andel av befolkningen som har Windows 10/Bing i sin datamaskin. Hele 74% av alle Bing-søk i Norge kommer Windows 10.
Riktignok er det jo enkelt å endre fra Bing til Google som foretrukket søkemotor, men mange gjør ikke dette enten for at de synes Bing fungerer bra nok, eller at de ikke vet hvordan endre/tenker på å endre. Minner om at Bing-brukeren er eldre enn snittet og kanskje ikke har nok data-kunnskaper til å endre søkemotor. De har derimot nok datakunnskaper til å søke etter produkter på nett og ikke minst vet de hvordan ta frem kredittkortet og gjennomføre en transaksjoner.
Viktig å være klar over er også at konkurransen i søkeresultatet hos Bing er lavere enn hos Google. Dette betyr at det er enklere å komme opp øverst i søkeresultatet og prisen for dette er også lavere (CPC) enn hos Google. Dette grunnet at mange annonsører kun satser på den største søkemotoren og da altså ikke bryr seg om mange av de med høy konverteringsgrad og som også er villige til å spandere mye for å få det de ønsker.
Bing Ads blir Microsoft Ads
Bing er en av søkemotorene som i det siste har utviklet seg mest, og vi ser en spennende fremtid for søkemotoren både i forbindelse med den betalte og organiske kanalen. Bing har blant annet den siste tiden kommet med mange nye funksjoner, og Microsoft har derfor valgt å rebrande søkemotoren om til «Microsoft Bing», med ny logo og farger.
I lik grad heter nå Bing Ads «Microsoft ads».
Har din bedrift spørsmål om annonsering i Bing så ta kontakt her!