YouTube er en online video-kanal som skiller seg fra andre video-kanaler med sin unike reach, unge brukere og måten kanalen brukes på. På YouTube velger brukerne aktivt hvilke filmer de ønsker å se, og tilstedeværelsen er derfor svært høy. Sammenlignet med TV, der mange ikke ser på mens TV’en står på, sitter de fleste YouTube-brukere med PC/pad/mobil i fanget og følger godt med på hva som blir vist. Kanalen blir derfor også mer personlig og uformell. En film som skal kjøres på YouTube burde derfor alltid tilpasses kanalen.

6 tips til vellykket Youtube-annonsering

Vi som byrå lager gjerne ikke filmene som blir brukt, men resultatene vi kan få ut av en kampanje blir alltid bedre om materiellet er godt. Derfor har vi listet opp et par tips til hvordan en YouTube annonse burde utformes. For å gjøre det enkelt har vi tatt utgangspunkt i TrueView og Bumper Ads, som er de mest vanlige annonsetypene, men tipsene vil også gjelde for andre annonsetyper.

  1. TrueView: Anbefalt å holde seg under 30 sekunder, helst 15-20, idet lengre filmer ofte blir nedprioritert av YouTube og vist sjeldnere. For å få maks reach må man derfor betale mer per visning. Disse annonsene kan skippes etter 5 sekunder.
  2. Bumper Ads kan kun være 6 sekunder, så her må budskapet komme tydelig frem på kort tid.
  3. Ha logo/navn på selskapet tydelig med fra start for å vise hvem som er avsender.
  4. Den største målgruppen er unge i alderen 18-34, med et flertall menn. I tillegg er YouTube den største online video-kanalen i aldersgruppen 18-44. Det er derfor viktig at budskapet i annonsen er tilpasset denne målgruppen.
  5. YouTube er en kanal der seerne aktivt ser på filmene som blir vist. Det er også en mer personlig kanal, sammenlignet med andre video-kanaler. Filmene burde derfor også gjøres mer personlige med direkte kommunikasjon til kamera og med et mindre formelt språk.
  6. Tips til en god annonse: Ha en klar call-to-action om målet er å få seerne til å utføre en handling, front-load tilbudet/budskapet, hold det kort og konsist, gjenta tilbudet/budskapet, lag for mobilvisninger: Stor tekst og grafikk, med klare farger.

Hvorfor bruke YouTube for å nå ut til dine kunder?

  • 2,6 millioner unike brukere hver måned
  • Reach på 68% pr måned. 84% i aldersgruppen 18-34
  • Mens dekningen på TV stadig faller, ser YouTube en jevn vekst i alle aldersgrupper
  • 95% av de som ser på filmer på YouTube ser med lyd
  • Største online video-kanalen i Norge i aldersgruppen 18-44
  • Mulighet for å bygge remarketinglister fra YouTube-annonsene som kan brukes til Google betalt søk og Google displayannonsering.
  • Mulighet for sekvensiell «storytelling» ved bruk av remarketing. Eks. Har du sett video 1 får du se video 2, ser du video 2 får du se video 3 osv.
  • Se hvor mange som har besøkt butikken din etter å ha sett en YouTube-annonse ved hjelp av Store Visits.

Når annonsefilmene er laget og klare for å bli vist til verden, hjelper vi dere med å oppnå best mulig resultater, uansett hva målet er. Her er det viktig med et godt oppsett i Google Ads, gjennomtenkt målretting og løpende optimalisering av bud og budsjettallokering. Det er også viktig å hele tiden analysere resultatene og gjøre endringer deretter, slik at vi treffer de brukerne som engasjerer seg mest i budskapet på den mest kostnadseffektive måten. Les gjerne litt om hvordan vi jobber med YouTube-annonsering her, og ta kontakt dersom dere ønsker å komme i gang eller trenger hjelp til å optimalisere deres nåværende kampanjer.