Instagram markedsføring

Instagram er for mange bedrifter en svært god plattform for å styrke merkevaren sin, engasjere målgruppen og til å øke salg. I dag har over 2,2 millioner nordmenn en brukerprofil. Da over 40% av brukerne er mellom 16 og 24år, er Instagram en veldig effektiv plattform å bruke for å nå ut til et yngre segment. Selv om det er en yngre målgruppe som er mest aktive her – så ser vi også en økning i bruken blant eldre, spesielt for kvinner over 40 år.

Instagram annonseverktøy og segmenteringsmuligheter

Instagram bruker de samme kraftige annonseverktøyene som Facebook. Det vil si at du får alle Facebooks overlegne kampanjefordeler med på tanke på muligheter for segmentering og oppsett, kombinert med Instagrams høye engasjement. Med et lite budsjett kan du med andre ord nå ut til en unik målgruppe som er tilpasset akkurat det du tilbyr.
Folk er på Instagram fordi de ønsker å bli underholdt og inspirert. Det er derfor viktig med engasjerende og inspirerende innhold for å nå ut til de du ønsker.
Der flere måter å annonsere på gjennom Instagram:
– Stories: video eller bilde som vises i opptil 60 sekunder i brukernes historieannonser
– Bildeannonser: vises i kvadratisk, liggende eller stående format
– Videoannonser: vises i kvadratisk eller stående format
– Karusellannonser: flere bilder i samme post –vises i kvadratisk format

Instagram er en viktig trafikkdriver til nettsider

På de ulike formatene kan bedriftene legge til en lenke som brukerne kan trykke på for å få mer informasjon. Dette gjør at Instagram også fungerer som en trafikkdriver inn til nettside. Dette har blitt enda mer forsterket etter shopping funksjonen på Instagram ble lansert i Norge. Ved å tagge produkter i bilder kan bedrifter lett føre publikum videre inn til en kjøpsside på nettbutikk. Trykker brukeren på en tagg får man se et bilde, beskrivelse og pris, samt en lenke til nettbutikken produktside. 60 % av Instagram-brukere oppgir at de finner nye produkter via Instagram-profiler. Det sier noe om hvilken grad av kjøpelyst du kan vekke blant potensielle kunder ved å bruke Instagram på en smart måte.