Nordmenn elsker å reise på ferie, spesielt om sommeren, men i mars i år så stoppet hele verden opp og «alt» ble satt på pause, også i annonsemarkedet. Spesielt utsatt var og er reiselivsbransjen. Alt relatert til reisevirksomhet droppet til et bunnivå man aldri har sett i nyere tid.

Søketrender

Kilde: Google

Tall fra statistisk sentralbyrå viser en enorm reduksjon i overnattinger på hotell, campingplasser, hyttegrender og vandrerhjem i april i år mot samme tid i fjor. Tall fra mediebarometeret viser en nedgang i reklameomsetning via mediebyrå på over 20 % fra januar til mai i år.* (kilde: Mediebyråforeningen)

Norge stengte, hva gjorde Nordmenn?

Samtidig som hele verden plutselig ble stengt og vi alle måtte tilpasse oss en ny hverdag, ble det etterhvert klart at sommerferien i 2020 ikke ville bli som det pleier heller. Spørsmålet som meldte seg var da, hvordan ville vi nordmenn omstille oss til dette og hvor raskt?

Som SEM rådgiver er det høyst interessant å følge nye trender som oppstår i det digitale annonsemarkedet, og spesielt søketrender. Google er en ledende søkemotor i Norge og som man ser av grafen under har det i denne perioden eksplodert for nye søketermer rundt sommerferien 2020, spesielt verdt å nevne søketermen «norgesferie».

Dette signifikante hoppet i søk på norgesferie illustrerer kanskje at vi er raske på å omstille oss til nye situasjoner og prøver å gjøre det beste ut av sommeren og ferien til tross for alle begrensningene.

Mange er allerede i gang med sommerferien 2020, og resten er fortsatt i planleggingsfasen. Etter at regjeringen åpnet for å kunne reise til andre land så ser man et tydelig skifte i trenden igjen. Ferie i for eksempel Danmark er nå lov, under visse restriksjoner, og nordmenn er ivrige på å reise på ferie dit, som vanlig.

Grafen over illustrerer at nesten umiddelbart etter beskjeden om at innreise til Danmark skulle bli lov, kom et stort hopp på søketermen “ferie Danmark”, og samtidig begynte søk etter norgesferie å avta noe. Igjen viser dette kanskje at nordmenn omstiller seg raskt til endringer og muligheter. Samtidig viser det at søketrender svinger og noen ganger brått. Det er derfor viktig å følge med for å kunne dra nytte av ulike søketrender i markedet.

Et eksempel på dette er fra en av våre kunder som leverer båtreiser til hovedsaklig Danmark.

Alle grafer er hentet ut fra kundens Google Ads annonsekonto.

Annonseløp

Som man ser over pauset de alt av markedsaktiviteter i mars i år som de fleste andre i bransjen. Stiplet linje illustrerer trafikken fra i fjor. Men så kom mai og planleggingen startet opp igjen med blant annet søk annonsering på. Kunden leverer stort sett båtreiser over til Danmark, og så at det ville være fordelaktig å være godt synlig inn mot fellesferien. Det er i normalmarkedet høy etterspørsel etter båtreiser til Danmark inn mot ferietid og søk kampanjene leverer da også normalt sett gode resultater, altså bookinger av båtreiser.

Klikk og konverteringer

Her ser vi tydelig at klikk og spesielt konverteringer, altså bookinger, fikk et boost fredag 29. mai, samme dag som regjeringen gikk ut med informasjon om at det ville være lov å reise til Danmark fra 15. juni.

Bobilen, den store overnattingsvinneren

Samtidig som søketermen norgesferie fikk et oppsving da alle skjønte det ble ferie i Norge, så eksploderte også søk etter bobil til årets ferie.

Man ser altså en økende trend for å reise med bobil i Norge i sommer. Søketrenden har holdt seg stabilt høyt over en lengre periode siden slutten av april. Det forventes også ytterligere oppsving nå som man også kan feriere i Danmark, og etter hvert utover i juli også i andre europeiske land. For en av våre kunder som leier ut bobiler, var dette en god mulighet til å øke bookinger av bobiler i sommer.

Klikk

Grafen illustrerer gradvis økende klikk (blå linje) i perioden fra medio juni. Med en eksepsjonelt god klikkrate på over 40 %. Altså i gjennomsnitt 40 % av alle som så annonseteksten på søket “leie bobil” på Google, klikket på annonsen og var interessert i å leie bobil. Resultatmessig gikk dette også meget bra, da i løpet av en 14 dagers periode var alle bobilene utleid for sommeren.

Sommerferien 2020 – planleggingen skjedde kjapt og tett på juli

Vi ser at nordmenn omstiller seg kjapt, søketrenden følger kjapt etter, når regjeringen endrer forutsetningene. Aktører som evner å omstille seg, like fort eller litt kjappere enn forbrukeren vil være vinnerne fremover.

For våre kunder har vi klart å omstille og de selger billetter i jevnt godt tempo. Dette til tross for at man har måttet oppholde seg i Danmark 6 netter. Dette har Danmark nettopp opphevet, så blir interessant å se om billettsalget øker betydelig fremover.

Enten du skal ta ferie i Norge eller Danmark i sommer så ser vi altså tydelige tegn på at reiselystne nordmenn er høyst omstillingsvillige i et urolig marked. Og at bedrifter som bruker trendene i markedet godt, kan komme ut med hodet hevet i en ekstremt vanskelig tid for reiselivsbransjen.