Pinterest er et medie som har blitt veldig populært siden lanseringen i 2010, og også svært aktuelt for bedrifter. Den sosiale plattformen lar brukerne opprette et fellesskap med andre brukere med felles interesser. Her blir det delt bilder og videoer, som kan være med på å øke merkevarebevisstheten og drive trafikk til dine nettsider.
Inspirasjon i hverdagen – Pinterest inspirerer
Pinterest fungerer som en utklippsbok. Brukere kan ”pinne” bilder og videoer som de vil lagre i forskjellige mapper, avhengig av interesse og innholdstype. Innholdet lagres i såkalte ”tavler” – en form for digital oppslagstavle. Pinterest brukes derfor av mange som en inspirasjonskilde til hverdagen, hvor brukere deler sine inspirerende bilder med hverandre – i tillegg til å følge andre brukere og bedrifters ”tavler”.
Markedsfør produkter og tjenester til kunder med Pinterest
Bedrifter kan dermed benytte Pinterest til å informere potensielle og eksisterende kunder om produkter eller tjenester. Det er mange metoder som blir brukt for å inspirere brukerne på plattformen. Du kan engasjere med gjør-det-selv tips der du samtidig viser frem egne produkter, eller dele kundene sine egne bilder der produktet ditt er fremhevet. Ved å følge andre brukere og bedrifter så kan du holde deg oppdatert på hva folk interesserer seg i, og samtidig bidra til økt deling.
Benytt Pinterest til å skaffe potensielle leads og trafikk til egen nettside
Ved å legge til lenker på postene dine kan du også lett føre folk rett til dine sider. Dette er grunnen til at Pinterest ikke bare engasjerer, men også ofte konverterer leads og salg. Folk søker selv opp et produkt, ser inspirerende bilder og engasjerer seg for å finne ut mer informasjon eller kjøpe et produkt.
Selv om Pinterest enn så lenge ikke er den plattformen som blir brukt mest blant norske bedrifter, så er det store muligheter for å nå ut, forsterke merkevaren din og skape gode/viktige lenker tilbake til dine nettisder.